Formalności po przyjeździe do Niemiec

Formalności po przyjeździe do Niemiec

PDFDrukujEmail

Dodano: 17.01.2014

 

Przeprowadzasz się do Niemiec i zastanawiasz się co powinieneś zrobić tuż po przyjeździe? Nie martw się - wszystkie ważne formalności możesz załatwić w ciągu jednego dnia!

Jeżeli zdecydujesz się rozpocząć z nami współpracę to z przyjemnością Ci w tym pomożemy!

 

1. Nowy adres: Niemcy

Najważniejszą rzeczą o którą musisz się zatroszczyć jest wynajem mieszkania lub pokoju, w którym będziesz mógł się zameldować. Najlepiej, jeżeli pierwsze mieszkanie/pokój wynajmiesz na krótki okres czasu (2-3 miesiące), ponieważ:

  1. możesz wyjechać 1-2 dni przed rozpoczęciem pracy w Niemczech - nie musisz jechać wcześniej, żeby szukać mieszkania
  2. możesz zająć się tym, jak załatwisz wszystkie inne rzeczy związane z przeprowadzką do Niemiec
  3. będziesz miał czas na poznanie okolicy - sprawdzisz która część miasta najbardziej Ci się podoba i gdzie dokładnie chciałbyś mieszkać
  4. poznasz rynek mieszkaniowy – będziesz o wiele lepiej orientował się w cenach rynkowych mieszkań i nie będziesz przepłacał (ceny wynajmu mieszkań różnią się znacznie w zależności od miejscowości; mieszkanie dwupokojowe ok. 60m2 w dobrej lokalizacji w Norymbergi można wynająć już za 450 euro łącznie ze wszystkimi opłatami eksploatacyjnymi)
  5. będziesz mógł wynająć mieszkanie w pobliżu miejsca pracy (o ile w momencie rozpoczynania pracy nie jest dokładnie określone miejsce w którym będziesz pracował)
  6. będziesz miał możliwość uzyskania informacji od nowo poznanych znajomych na temat tego gdzie można znaleźć fajne mieszkanie i na co zwracać uwagę przy wynajmie (może ktoś z nich będzie mógł polecić Ci jakieś konkretne mieszkanie...?)
  7. będziesz miał czas na obejrzenie różnych mieszkań - wybierzesz to, które będzie Ci najbardziej odpowiadało

W Niemczech działają firmy zajmujące się krótkoterminowym wynajmem pokojów/mieszkań. Pamiętaj, aby przy rozpatrywaniu ofert zwróć uwagę na to czy pośrednikowi należna jest prowizja. Niektóre z tych firm umożliwiają załatwienie wszystkich formalności związanych z wynajmem przez internet, dzięki czemu możesz zająć się tym będąc jeszcze w Polsce!

 

2. Zameldowanie

Po przyjeździe do Niemiec należy zameldować się w urzędzie meldunkowym (Einwohnermeldeamt) odpowiednim dla miejsca zamieszkania (np. Einwohnermeldeamt w Norymberdze). W tym celu należy wypełnić odpowiedni formularz (często dostępny na stronie internetowej urzędu) oraz okazać dowód osobisty, a często także umowę najmu mieszkania. Całość trwa dosłownie kilka minut

W przypadku każdej zmiany mieszkania należy ponownie zgłosić się do urzędu meldunkowego, aby uaktualnić adres na który powinna być dostarczana urzędowa korespondencja.

 

3. Ubezpieczenie

Każdy mieszkaniec Niemiec ma obowiązek posiadania ubezpieczenia zdrowotnego. W Niemczech działają dwa systemy – państwowy i prywatny, przy czym zdecydowana większość korzysta z państwowej opieki zdrowotnej. Bardzo dobrze funkcjonuje ona w Niemczech i jest znacznie bardziej korzystna - po ubezpieczeniu się w państwowej kasie chorych opieką zdrowotną objęty jest także współmałżonek i dzieci, o ile mieszkają oni w Niemczech (bez konieczności uiszczania dodatkowych opłat, w przeciwieństwie do prywatnej opieki medycznej). Po zameldowaniu otrzymujemy automatycznie numer ubezpieczenia socjalnego, do nas należy wybór jednej z kilkunastu państwowych kas chorych, do której chcielibyśmy przynależeć.

 

4. Konto bankowe

Po przyjeździe do Niemiec należy założyć konto osobiste w wybranym banku. Niektóre banki nie wymagają nawet spotkania w placówce – konto można otworzyć przez internet, a umowa jest przesyłana pocztą.

 

5. Klasa podatkowa

Automatycznie przyznawana jest I klasa podatkowa, więc jeżeli mamy współmałżonka lub dzieci to warto złożyć wniosek o zmianę klasy podatkowej w urzędzie skarbowym (Finanzamt) odpowiednim do miejsca zamieszkania (np. Finanzamt w Norymberdze).

 

6. Rodzinne (Kindergeld)

W przypadku zatrudnienia w Niemczech przysługuje możliwość pobierania zasiłku rodzinnego (więcej informacji w artykule) W tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek w Familienkasse odpowiednim do miejsca zamieszkania (np. Fimilienkasse w Norymberdze).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Więcej informacji na temat formalnych aspektów życia i pracy w Niemczech można znaleźć na stronach internetowych Ambasady RP w Berlinie oraz na stronach internetowych odpowiednich konsulatów (osoby mieszkające w Bawarii i Badenii-Wirtembergii powinny zgłaszać się do Konsulatu Generalnego RP w Monachium).

   
| wtorek, 17. października 2017 | Designed by: MariooweB | Administrator |